Inteligencia je schopnosť učiť sa zo skúsenosti, prispôsobovať sa, riešiť nové problémy, používať symboly, myslieť, usudzovať, hodnotiť a orientovať sa v nových situáciách na základe určovania podstatných súvislostí a vzťahov.
Existuje niekoľko delení inteligencie, napr. na abstraktnú, praktickú a sociálnu. Populárne je delenie podľa Howarda Gardnera, ktorý rozlišuje 7 druhov inteligencie:
- Verbálnu
- Logicko – matematickú
- Priestorovú
- Muzikálno – rytmickú
- Pohybovú
- Prírodnú (schopnosť žiť v súlade s prírodou)
- Personálnu (interpersonálnu – schopnosť porozumieť druhým ľuďom a intrapersonálnu – schopnosť porozumieť sebe, svojim myšlienkam a emóciám).
Keď hovoríme o intelektovo nadanom dieťati máme na mysli prvé tri typy inteligencie. Všeobecne by sa dalo povedať, že nadané dieťa v porovnaní so svojimi vrstovníkmi podáva alebo má potenciál podávať nadpriemerné výkony v jednej alebo viacerých oblastiach činnosti. Medzi vysoko nadpriemerne nadaných patria asi 3% populácie.
Ako sa prejavuje intelektovo nadané dieťa v predškolskom veku? Uvádzame typické prejavy:
- Začína skôr rozprávať, má bohatý slovník a výborné vyjadrovacie schopnosti
- Rozumie abstraktným pojmom a správne ich používa
- Rado diskutuje, kladie veľké množstvo otázok (intelektuálna zvedavosť)
- Má širokú zásobáreň informácií, vynikajúcu pamäť
- Dokáže sa dlho sústrediť na činnosť, ktorá ho zaujíma
- Má dobré pozorovacie schopnosti
- Rado sa učí
- Má bohatú fantáziu
- Prejavuje predčasný záujem o čítania a počítanie
- Zaujíma sa o rôzne druhy kníh – encyklopédie, atlasy
- Zaujímajú ho kalendáre, hodiny, hádanky, obľúbenými témami sú vesmír, dinosaury, živočíchy, mapy, hlavné mestá, vlajky štátov a pod.
- Vyberá si náročné aktivity – napr. šachy, logické počítačové hry, slovné hry
- Vytvára si rôzne zbierky (nerasty, cestovné poriadky, …), tvorí vlastné „knihy“
- Efektívnejšie jedná s dospelými než s deťmi
- Citlivé na nečestné konanie dospelých
- Nemá rado u dospelých nelogické a nesystémové konanie
- Činnosť detskej skupiny ho často nezaujíma
Na druhej strane môžeme pozorovať určité odlišnosti v emocionálnej a sociálnej oblasti:
- Emocionálna nezrelosť – precitlivenosť, intenzívne prežívanie
- Zvýšená úzkostnosť
- Uzavretosť
- Tvrdohlavosť, neprispôsobivosť
- Veľká tendencia k sebapresadzovaniu, perfekcionizmus
- Ťažko znáša neúspech
- Menšia schopnosť socializácie
- Nezávislosť, neuznávanie autorít
Dieťa s intelektovým nadaním je možné vzdelávať buď formou individuálneho začlenenia v ZŠ alebo zaradením dieťaťa do triedy pre žiakov so všeobecným intelektovým nadaním v Základnej škole na Kubranskej ceste 80 v Trenčíne (https://zskubranskatn.edupage.org/).
Intelektové nadanie sa diagnostikuje v Centre poradenstva a prevencie.
Spracovala: Mgr. Miriam Matysová (psychologička)