Nástup dieťaťa do školy je dôležitý krok v jeho živote. Dieťa vstupuje zo sveta hier do sveta povinností a zároveň je to pre jeho okolie potvrdením, že sa vyvíja veku primerane. V Slovenskej republike máme povinnú školskú dochádzku a deti sú spravidla zaškolené po dovŕšení 6. roku života a dosiahnutí školskej spôsobilosti. Školská spôsobilosť u dieťaťa znamená dosiahnutie takého stupňa vývinu po stránke telesnej, intelektovej, sociálnej a emocionálnej, ktorý mu umožňuje úspešne si osvojovať školské vedomosti a zručnosti. Nie každé dieťa veku 6. rokov má primeranú úroveň školskej spôsobilosti a vtedy je potrebné zvážiť či dieťa nemá ešte rok pokračovať vo vzdelávaní v materskej škole (pokračovať v plnení povinného predprimárneho vzdelávania=PPPVz). K uvedenému je potrebné je potrebné vyjadrenie pediatra a zariadenia výchovného poradenstva a prevencie (súhlas s pokračovaním povinného predprimárneho vzdelávania). Na základe ich súhlasu riaditeľka MŠ vydá rozhodnutie o PPPVz v MŠ. Dieťa absolvuje zápis v základnej škole, ale pokračuje v edukácii ešte jeden školský rok v MŠ.
Vyšetrenie a posúdenie školskej spôsobilosti
Školská spôsobilosťˇ = školská zrelosť, je pripravenosť dieťaťa na zaškolenie. Dieťa dosiahne taký stupeň vývinu – telesného, intelektového, emocionálneho a sociálneho, ktorý mu umožňuje osvojovať si školské vedomosti a zručnosti bez väčších problémov. Vyšetrenie a posúdenie školskej spôsobilosti sa prevádza v našom zariadení v rámci individuálneho vyšetrenia dieťaťa psychológom alebo špeciálnym pedagógom. Dôležité informácie získavame tiež z rozhovoru s rodičom, pedagogickej diagnostiky dieťaťa a štúdiom zdravotnej dokumentácie. V rámci vyšetrenia sledujeme tieto oblasti:
- Psychická spôsobilosť – ide o spôsobilosť dieťaťa v týchto oblastiach:
- VNÍMANIE
- a) zrakové – pozná farby a vie ich pomenovať
– pozná tvary a vie ich pomenovať
– vie rozlíšiť rovnaké a podobné tvary
– z celku dokáže vyčleniť časti a opäť ho zložiť
- b) Sluchové vnímanie
– rozozná prvú a poslednú hlásku v slove
– vie menovať slová, ktoré sa začínajú na rovnakú hlásku
-dokáže rozložiť a zložiť z hlások jednoduché 3,4 písmenkové slová
- GRAFOMOTORIKA
– správny úchop ceruzky – postavenie palec-ukazovák a prostredníkom ju podopiera zospodu
– pri kreslení preferuje jednu ruku (dominantnú)
– dokáže odkresliť a samostatne napodobniť kruh, trojuholník, prekrížené čiary (kríž), štvorec a základy písma (kopčeky, čiary, slučka).
– vie nakresliť ľudskú postavu so všetkými základnými znakmi
– línie sú pevné a čisté
– kreslenie a písanie ho nevyčerpáva (má správne písacie návyky)
– C. ROZUMOVE POZNÁVANIE
– vie povedať svoje meno a priezvisko, adresu, kde býva
– pozná číselný rad do 10 – rozoznáva množstvo (spočíta do 5) a ukáže správny počet prstov
– vie porovnať veľkosť, postihuje podobnosti a rozdiely
– orientuje sa v priestore, na hárku papiera, vníma telesnú schému
– chápe súvislosti, príčinu a dôsledok
- VÝVIN REČI
– správne vyslovuje všetky hlásky
– hovorí vo vetách a jednoduchých súvetiach
– dokáže vyrozprávať obsah krátkej rozprávky a rozumieť je
– dokáže vyrozprávať obsah krátkej rozprávky a rozumieť jej
– dokáže sa naučiť krátku pesničku alebo básničku
- PRACOVNÁ VYSPELOSŤ
– vie a samé obliecť a obuť
– pozapína si gombíky, zaviaže si šnúrky
– samostatne sa naje
– má kompletné hygienické návyky
– dokáže plniť pokyny dospelej osoby a pracovať podľa nich
– zaujíma sa o nové veci a chce sa učiť
- POZORNOSŤ
– dieťa vydrží pri hre alebo inej činnosti 15-20 minút
– začatú prácu dokončí, neodbieha od nej
- Emocionálna a sociálna spôsobilosť
– dieťa sa dokáže odlúčiť od matky, podriadiť sa autorite
– na nové prostredie a osoby si zvyká bez väčších problémov
– hráva sa spoločne s deťmi, nestráni sa ich spoločnosti
- Telesná spôsobilosť
– nebýva často choré, nemá závažné zdravotné postihnutie
– výška a váha zodpovedajú vekovej norme
Na základe výsledkov vyšetrenia, údajov získaných v rámci anamnézy a po konzultácii so zákonnými zástupcami dieťaťa, navrhujeme dieťa zaškoliť v ZŠ alebo pokračovať v jeho vzdelávaní v materskej škole. Dieťaťu je na základe odporúčaní v správe z diagnostického vyšetrenia vypracovaný stimulačný program zameraný na rozvoj oslabených oblastí (napr. grafomotorika, reč a komunikácia a pod.). Počas edukácie v MŠ je potrebné s dieťaťom pracovať v súlade so stimulačným programom v materskej škole a aj v domácom prostredí.
Vypracovala:
PhDr. Erika Pribusová
špeciálna pedagogička
Zoznam literatúry:
- Matějček, Zdeněk: Co, kdy a jak ve výchově detí, Portál, 1996
- Vašek, Štefan: Špeciálno-pedagogická diagnostika, SPN, 1995
- Bednářová, Jiřina, Šmardová, Vlasta: Diagnostika dítěte předškolního věku, Edika Brno,2015